...............................................................................................................................

TAHUKAH ANDA !!! FAKTA RINGKAS PTPTN !!! PART 3

PEMANSUHAN BAYARAN BALIK PINJAMAN PTPTN






TAHUKAH ANDA bahawa semua peminjam PTPTN layak untuk mendapatkan pemansuhan bayaran balik pinjaman sekiranya lulus dengan cemerlang dengan Kepujian Kelas Pertama atau setaraf. Sehingga 31 Disember 2011, sejumlah 11,764 pelajar telah diberikan pengecualian bayaran balik pinjaman melibatkan jumlah pelupusan hutang sebanyak RM339.07 juta.

Dasar untuk memansuhkan hutang pinjaman PTPTN telah sedia dilaksanakan oleh kerajaan mulai tahun 2003 lagi melalui pendekatan pengecualian balik pinjaman tetapi terhad kepada pelajar cemerlang sahaja. Tiada had dan kuota untuk pemansuhan ini selama mana pelajar lulus dengan cemerlang dan mendapat Ijazah Sarjana Muda Dengan Kepujian Kelas Pertama atau setaraf. Dasar pemansuhan ini diberhentikan sementara pada tahun 2005 atas faktor kekangan kewangan tetapi diadakan semula mulai 1 Januari 2010 atas keprihatinan kerajaan untuk mengiktiraf pelajar-pelajar cemerlang dan komitmen kerajaan terhadap usaha melahirkan modal insan berilmu serta sebagai galakan kepada pelajar untuk cemerlang dalam pendidikan. Lantaran itu, idea pemansuhan bayaran balik pinjaman bukanlah satu idea baru tetapi sememangnya telah sedia menjadi dasar kerajaan.


ps : setiap usaha ada balasan yang setimpal..itu janjiNYA.. :)

0 comments:

Post a Comment